به گزارش خبرنگار ایبنا، فرشاد محمدپور؛ معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی در نشست تحلیلی «منشور صیانت از مشتریان بانکها و موسسات اعتباری» اظهار کرد: ایده همایش صیانت از مشتریان شبکه بانکی حدود یکسال پیش در معاونت تنظیمگری و نظارت مطرح شد. بانک مرکزی و شبکه بانکی تنها دستگاه در کشور است که این حجم از برخورد و تعامل با مردم را دارد و طبق آمارها روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر از خدمات نظام بانکی استفاده میکنند. بانک مرکزی و شبکه بانکی به عنوان نمادی از دستگاههای خدماتی، اگر از سوی مردم با نارضایتی مواجه شوند، این نارضایتی میتواند به سایر بخشها تعمیم پیدا کند و از طرفی رضایتمندی مردم از این بخش میتواند به رضایت از کشور و اعتماد بیشتر مردم منجر شود.
وی افزود: با توجه به نیازها و انتظارات مردم از نظام بانکی، همواره برخی نارضایتیها ممکن است شکل بگیرد و ما شاهد هستیم که بانکها همواره یکی از مخاطبان اصلی مطالبات مردمی هستند. برخی خدمات بانکها با انتظارات مردم هماهنگی ندارد و شبکه بانکی همانقدر که میتواند در ایجاد نارضایتی نقش داشته باشد، میتواند در تحقق رضایتمندی نیز مؤثر باشد؛ بنابراین توجه به صیانت از مشتریان شبکه بانکی بسیار مهم است و حتما باید به آن توجه داشته باشیم.
محمدپور در ادامه گفت: این مسئله بهانهای شد تا نظرسنجی از مردم درباره شرایط بانکها در حوزه صیانت از مشتریان شبکه بانکی انجام دهیم و در همین مدت کوتاه شاهدیم برخی بانکها برای ارتقای سطح خود در این حوزه تلاش کردهاند. امیدواریم این نظرسنجی و برگزاری نشستها و همایش صیانت از مشتریان، به بهبود شرایط در این حوزه منجر شود.
وی افزود: در این حوزه نباید فقط به برگزاری یک همایش یکروزه اکتفا شود، بلکه پیگیری این موضوع باید مستمر و مداوم باشد. باید اقداماتی انجام دهیم تا فرهنگ توجه به حقوق مشتریان توسط بانکها نهادینه و رعایت شود.
معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی ما جزو دستگاههایی است که نسبت به سایر بخشها در شرایط بهتری خدمات را به مردم ارائه میدهد، گفت: باید با شیبی ملایم به سمت تعامل بهتر با مردم پیش برویم. یک شعبه بانکی فقط برای ارائه خدمات به مشتریان بزرگ نیست، بلکه شعبهها باید به تمام مشتریان خود نگاهی یکسان و عادلانه داشته باشند.
وی در پایان اظهار داشت: اقدام خوبی برای اولین بار در حال انجام است و قصد داریم از برخی مشتریان خاص نظام بانکی تقدیر کنیم. البته منظور تشکر صرف از مشتریان بزرگ نیست، بلکه قرار است از مشتریانی تقدیر شود که سالها همراه شبکه بانکی بودهاند و همواره تعامل سازندهای با بانکها داشتهاند.